søndag 30. desember 2012

Heklet julelykter

Her er noen heklede lykter som også ble gaver.
 
Jeg måtte finne på et annet mønster da jeg ble litt lei av å hekle det samme så mange ganger.
 
Jeg tok fram min gode gamle oppslagsbok,  "Handarbeids bok" fra Teknologisk forlag. Den har vært til hjelp mang en gang siden jeg kjøpte den for masse år siden, min utgave er fra 1995.
 
Jeg tar ikke med full beskrivelse slik det står i boka, det blir så omstending forklaring med 1. og siste maske på omgangene - det finner man lett ut av selv.  Ifølge boka mi så heter dette venetiansk hekling.
 
Slik har jeg gjort:
 
Kjedemasker (kjm) til lenken rekker rundt glasset, men antallet må være delelig med 6 +1
1 runde med fastmasker (fm)
 
Deretter starter jeg med mønsteret:
 
1. omg: 3 kjm, hopp over 3 fm,  1 fm i hver av de neste 3 fm - fortsett slik ut omgangen.
2. omg: 5 staver i buen med kjm, 1 fm i den midterste av de 3 fm - fortsett ut omgangen.
3. omg: 3 fm i de midterste av de 5 stavene, 3 kjm - fortsett ut omgangen.
Nå veksler du mellom 2. og 3. omgang til passe lengde i forhold til glasset.
 
Dersom man ønsker det kan man avslutte med kant som feks den jeg har heklet på de små glassene.
 
Jeg liker å pynte med litt band og charms eller blomst, man tar hva man har :-)
 
 Her er et mellomstort glass
 

Så to smålykter som forhåpentligvis ga julestemning på Gran Canaria
 



Ha en fin lillenyttårsaften :-)

4 kommentarer:

  1. Så dekorative lyslykter! Kjempefine!

    Klem fra Ingunn

    SvarSlett
  2. Nydelige lykter - og heldige meg som har den øverste i julestua mi :) :)

    Nyttårsklem på deg, snuppelura :)

    SvarSlett
  3. Ga julestemning så det holdt ! Kjempefine :-) Tusen takk - hilsen Guri

    SvarSlett

Tusen takk for at legger igjen kommentar her, det setter jeg stor pris på :-)