søndag 22. juli 2012

Hvordan hekle lyslykter, mitt mønster


Lyslykter er blitt veldig populære og mange har lurt på hvordan jeg lager mine. Jeg har derfor tenkt lenge at jeg skulle vise det, for dette kan de aller fleste klare :-)
Jeg heklet et par til min mamma som hadde bursdag i juni, og tok bilder underveis.

Du må kunne - luftmasker, kjedemasker, fastmasker og staver.
Dette forklarer jeg ikke, kan du ikke det så foreslår jeg at du googler forklaring - det er enkelt, helt sant :-)
Jeg foretrekker å bruke heklegarn som passer til 1,5 - 2,5 heklenål. Det er en smaksak hvor grove du ønsker lyktene. Her har jeg brukt nål på 1,75 og heklegarnet Bianca, samt Anchor metallic til pyntekanten.

Finn fram glasset du skal bruke, jeg liker aller best disse glassene som du får kjøpt på Nille.
De er rimelige, men viktigst av alt så har de en fin fasong.


Nå kan begynne å legge opp luftmasker, og da tar du så mange som du trenger for at det skal rekke rundt bunnen. MEN tallet må være delelig med 6 + 1 maske.

På disse glassene bruker jeg 46 masker med dette garnet
bind sammen ringen med en kjedemaske.

Kontroller at ringen rekker rundt glasset


Hekle en omgang med fastmasker så får du en fin kant nederst.


Ikke bekymre deg for at det blir for smalt, etterhvert som du starter på mønsteret så vil arbeidet bli videre og passe til glasset som vider seg ut.

Så er det klart for selve mønsteret, jeg fant det i mitt handarbeidsleksikon som jeg har hatt i mange år,  boka heter "Handarbeidsbok". Jeg har tilpasset mønsteret fra boka slik at jeg kan hekle rundt og rundt.

1.rad (1st, 2 lm, 1 st) i 3. fm. *hopp over 2 m, (2 st, 1 lm, 2 st) i neste m. hopp over 2 fm, (1 st, 2 lm, 1 st) i neste m*
2. rad: *(2 st, 1 lm, 2 st i buen av 2 lm (1 st, 2lm, 1 st) i buen av 1 lm*
3. rad: *(1 st, 2 lm, 1 st) i buen av 1 lm ( 1 st, 2 lm, 1 st) i buen av 2 lm*

Gjenta mønsteret til ønsket lengde.



Oppned, trekket bør gå klar av bunnen slik at det står stødig.

Nå lager jeg neste omgang slik:

*(1 st, 1 lm, 1 st i buen av 2 lm (1 st, 2lm, 1 st) i buen av 1 lm*

I denne omgangen kan du tre et sløyfeband.

Neste omgang fortsetter du mønsteret  som tidligere, rad 2 og 3.





Så avlsutter jeg gjerne med en kontrastfarge

Her hekler jeg 5 staver i hver luftmaskebue.



Til slutt vil jeg gjerne ha blomster på, og her finnes det masse forksjellige typer.
På disse lyktene ble det denne enkle blomsten i samme farge som på kantomgangen.


Det pynter ekstra med en brads (fra scrappelageret mitt) i senter på blomsten.

Her er det ferdige resultatet!


Jeg heklet også et sett til min søster i forrige uke. Hun hadde selv kjøpt lykter, disse er noe større og med ganske rett fasong. Som dere ser så funker mønsteret like bra til disse :-)
Jeg hadde hverken brads eller sløyfeband tilgjengelig, så da tvinnet jeg band av metallic-garnet og heklet blomst med senter.



Dersom jeg ikke har forklart meg godt nok, si i fra eller spør om du lurer på noe!

Lykke til med dine lyslykter :-)

Ps. dersom du bruker mønteret er det fint om du linker hit :-))


ups... glemte nesten å legge ut dette bildet, det ble et sett i hvitt/rosa også i juni

 

5 kommentarer:

  1. Kjempefine lykter, og fin og tydelig forklaring:) kanskje jeg må prøvde dette en dag:)

    SvarSlett
  2. Flott arbeide, delikat:)

    SvarSlett
  3. Takk for at du deler oppskrift :) En vakker dag prøver kanskje jeg også ;)

    SvarSlett
  4. Kjempefine og tusen takk for oppskrifta - godt forklart!!

    SvarSlett

Tusen takk for at legger igjen kommentar her, det setter jeg stor pris på :-)