søndag 21. juli 2013

Drømmedøgn i Mikkeli

Dette innlegget handler ikke om scrapping eller annet handarbeid, jeg har bare lyst å vise noen bilder fra den flotte fisketuren vi hadde 18. - 20. juli.
 
Mikkeli heter den mest ettertraktede fiskeplassen i Altaelva, faktisk er det en så flott plass at kongen vår er her og fisker hvert eneste år. Vanligvis når man er på fisketur så sover man gjerne i telt, eller campingvogn dersom det er bilveg dit. Men de øverste plassene mot Sautso må man bruke båt, eller bena for å komme seg fram til. På Mikkeli er det bygd opp en flott gård med alle fasiliteter man kan ønske seg, den har man mulighet til å leie dersom man er så heldig å ha fått kort i denne sonen.
 
Tanteungen min var så heldig å bli trukket ut som nummer 1 i årets fiskekorttrekning, og da var det ingen tvil om hvor og når han skulle velge døgn. Det vil si mamman hans hadde meldt ham på, så det var nok hun som sto for valget. Vi ble da de første som fikk fiske etter kongen, når han og følget dro ned var vi på plass :-)
 
Det ble på alle måter to fantastiske døgn. Vi hadde godt vær, godt fiske og godt selskap. Når det ble litt kaldt på kveldene var det godt å ha gården å trekke inn i. Her ble det fyrt på peisen, og store gode vinduer mot elva gjør det mulig å følge nøye med på fisket selv om man sitter inne.
 
Her sitter jeg å venter på å bli hentet med elvebåt, og jeg gleder meg :-)
 
 
Her ankommer vi gården, som dere ser er det en stor og flott gård.
Her er et godt utstyrt kjøkken, stor spisestue og peisestue, aggregat til strøm og til og med bad med dusj og toalett.


Vi var totalt 10 personer med på turen.
 

 
På baksiden er det en fin terrasse hvor man for eksempel kan kose seg med et glass vin
 

 
Den første laksen var det søsteren min som tok, den bet på allerede 5 minutter etter at fisket startet.
 
7 kilo veide den, og søstern er stolt :-)
 
sønnen, som også var den som fikk døgnet fikk en fin grillse (smålaks)
 
 
Så var det samboeren til søster sin tur, han fikk den største laksen som veide 13 kilo!
 
 
Mannen min ble også en av de heldige, 9 kilo veide denne laksen :-)
 
Til slutt fikk også broren min et flott eksemplar på 12 kilo.
Han fikk for øvrig også en grillse
 
Her er hele fangsten, noe vi er svært fornøyd med.
Kan også nevne at det i år har vært dårlig med oppgang og folk har generelt fått veldig lite laks. Derfor er vi selvfølgelig ekstra fornøyde med at det gikk så bra!
 
Gjengen samlet før vi vender nesen hjemover.
 
 
Vi er jammen heldige som fikk lov til å være med på dette døgnet. Jeg vet at mange drømmer om å få lov til å fiske her, men her er det flaksen som bestemmer.. Selv har jeg utrolig nok fått lov til å være her 5 ganger, 1998, 1999, 2005, 2011 og 2013 :-)
 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Tusen takk for at legger igjen kommentar her, det setter jeg stor pris på :-)