torsdag 4. april 2013

Fanakoften, endelig ferdig!

Denne strikkejakken har hatt en lang vei for å bli ferdig.... Begynnelsen er tilbake til våren 2010!
 
Fra jeg var en 14-15 år så har jeg alltid strikket - til meg, til kjæresten/mannen, til tanteunger og søster og etter hvert egne barn da jeg fikk det. Men så da jeg i voksen alder ble student så ble det stopp.. tida og lysta ble borte..
 
Så etter noen års strikketørke startet jeg lett med luer og andre småprosjekter, det krever ikke så mye tid :-)  I 2010 fant jeg ut at det var på tide å strikke skikkelig igjen, altså et større prosjekt.. jeg hadde jo ønsket meg en god strikkejakke i lang tid og valget falt på denne fanakoften. Den ble ferdig strikket på høsten, så da måtte jeg finne band som passet til. Det var ikke så lett som jeg hadde trodd! Her i Alta var det ikke noe band i fargen naturhvit/mørkeblå å oppdrive. Jeg fant ikke noe på nett, og da jeg i november var i Oslo så gikk jeg på band-jakt også der - uten resultat :-( 
 
Jakka ble liggende inntil en handarbeidsbutikk i Alta plutselig hadde fått inn band i riktige farger, og da var vi nærmere påsken 2012. Endelig kunne jeg starte monteringen, og jeg tok den med på hytta i påsken for å gjøre den ferdig. MEN jeg ble ikke fornøyd og fant ut at den ble litt knapp til meg selv. Prosjektet ble igjen lagt i en pose og stuet vekk.. Der lå den helt til påsken i år, da fant jeg ut at den bare måtte bli ferdig og den ville jo sikkert passe datteren min. Det som gjensto var å sy på ermene og knappene, og damping, alle tråder hadde jeg festet for lenge siden. Jeg tok igjen med meg jakken i påskeferien og jobben var jo raskt gjennomført - voila - jakken ble ferdig og passet perfekt til datteren min! Jeg syntes hun ble veldig fin i den :-)
 
Fornøyd datter poserer foran fornøyd mamma!
 
 
Ida og Tuva i flott påskesol, er de ikke flotte begge to? Det synes mamma :-)
 
 
 
Litt flere påskebilder kan jeg jo ta med i samme slengen :-)
Tross dårlige værmeldinger, hadde vi faktisk mye pent vær. Det var rimelig skarpt luft, men mye sol og ingen nedbør før 1. påskedag.
 
Jeg fikk gått litt på ski også, men må ta hensyn til et dårlig kne så det ble ikke så mye som ønsket.
 
 
Mannen fikk nok gått mer enn meg på  plankene :-)
 

Grilling ved hytta, her er mine kjæreste
 

 
Eldstemannen hadde også tid til å være litt sammen med oss
 
 
Far og "minstemann"
 
 
Her er de ute og griller litt dessert på kvelden, marshmallows..
 
 
Det varmer et morshjerte at datteren også hadde med seg strikketøy, her går det i tøfler som skal toves. Disse har hun strikket flere av og gitt bort, disse er til henne selv.
 
 
Håper også dere har hatt en fin påske, uansett vær :-)
 

 
 

3 kommentarer:

  1. Fanakofta satt jo som et skudd på den vakre datteren din! Rene modellen! Flott familie forresten, og jeg skjønner gleden din ved at Ida strikker. Kjekt med felles interesse.
    Var litt bekymra over de dårlige værmeldingene i nord i påska, og det er gledelig med gode tilbakemeldinger fra Alta-området.

    Riktig god helg!

    Klem fra Ingunn

    SvarSlett
  2. Kofta blei bare nydelig, og perfekt til flotte Idaen din :)

    Fine påskebilder av deg og dine flotte folk :) Flinke Ida som strikker tøfler :) :)

    Lørdagsklem

    SvarSlett
  3. Kjempeflott Fanakofte..
    Jeg elsker og det mønsteret, det er så tidløst.....
    Og så må jeg jo si at dere hadde en vannvittig flott dalmantiner frøken.....

    Klem fra Kaia

    SvarSlett

Tusen takk for at legger igjen kommentar her, det setter jeg stor pris på :-)